Uczestnicy konferencji "Nasze zasoby są policzone" oraz"Segregujmy na serio", wspólnie z zaproszonymi ekspertami zgłaszali postulaty, które prezentujemy poniżej: 

  • Europejskie prawo odpadowe ulega stałemu doskonaleniu, dlatego już w chwili obecnej musimy myśleć o gospodarce o obiegu zamkniętym (circular economy) i wspierającej jej metodologii Zero Odpadów (Zero Waste) – celu do którego powinniśmy dążyć.
  • Głównym celem gospodarki odpadami jest ograniczanie ich ilości. Proponujemy zatem wypromowanie i zalegalizowanie na poziomie UE jako kluczowych wskaźników opartych na ilości odpadów per capita, jakie nie zostały poddane recyklingowi lub ponownemu użyciu i tym samym stanowią środowiskowy balast. Rozwiązanie takie weryfikuje zaawansowanie osiągania celów ekologicznych społeczeństw o wysokiej konsumpcji oraz promuje te, które wytwarzają małą ilość odpadów w przeliczeniu na mieszkańca i już „na wstępie" zdecydowanie mniej obciążają środowisko.
  • Prawo krajowe, dokumenty strategiczne (KPGO, WPGO) i programy (POIiŚ, RPO) muszą być przeformułowane tak, aby wspierały wdrażanie gospodarki o obiegu zamkniętym – w pierwszej kolejności działania zmierzające do redukcji odpadów u źródeł, powtórnego wykorzystania produktów, selektywnej zbiórki i recyklingu surowców.
  • Zapobieganie powstawaniu odpadów stoi najwyżej w hierarchii, a jest najsłabiej opracowane pod względem zarządzania, ewaluacji i integracji z innymi sposobami postępowania z odpadami.
  • Konieczne są zmiany w prawie krajowym i unijnym, dzięki którym naprawianie stałoby się łatwiejsze, tańsze, a trwałość produktów uległaby istotnemu wydłużeniu. Większe możliwości naprawy, to więcej miejsc pracy, również dla osób wykluczonych zatrudnianych w przedsiębiorstwach socjalnych.
  • Niezbędne są także zmiany w prawie, prowadzące do zwiększenia poziomu selektywnej zbiórki odpadów u źródła. Selektywna zbiórka, w tym przede wszystkim oddzielnie odpadów organicznych, to klucz do lepszej jakości surowców, zwiększenia poziomu recyklingu i zmniejszania ilości odpadów resztkowych. To także duża liczba nowych miejsc pracy i zmniejszenie energochłonności gospodarki.
  • Sprzeciwiamy się wydawaniu środków publicznych na finansowanie budowy spalarni odpadów. Przykłady samorządów, które realizują projekty Zero Odpadów udowadniają, że możliwe jest zmniejszenie ilości odpadów, zwiększenie zatrudnienia i obniżenie kosztów funkcjonowania systemu bez konieczności budowy spalarni.
  • W tworzenie komplementarnego systemu muszą być zaangażowani wszyscy interesariusze. Mieszkańcy muszą być włączani w procesy decyzyjne i projektowanie systemu – to od nich zależy, czy będą osiągane cele w zakresie ograniczania odpadów i recyklingu. Administracja krajowa i samorządowa powinna być otwarta na konsultacje, stale usprawniać tworzony system i informować o jego efektach.
  • Samorząd powinien być katalizatorem dobrych zmian: zachęcać, wspierać, demonstrować, angażować. Nie zawsze trzeba czekać na działanie organów krajowych, czy europejskich. Inicjatywy oddolne są kluczem do sukcesu i cechują się większą efektywnością - np. poprzez lepsze zaangażowanie obywatelskie; skracanie cykli obiegu produktów i odpadów.

The manifesto

  • The European environmental law is being continuously refined, which is why we already have to think about our objectives – the Circular Economy and the complementary Zero Waste methodology.
  • The main goal of waste management is to reduce the amount of waste. We therefore propose that the key indicators to be propagated and inscribed into law on the EU level be those based on per capita volumes of non-recycled and non-reused waste posing a burden to the environment. This way, it would be possible to verify the progress made by high-consumption societies in achieving environmental goals and also to promote countries, where waste production per capita is low, which makes their "initial" negative impact on the environment much smaller.
  • National law, strategy documents (national and regional waste management plans), and programs (Operational Programme 'Infrastructure and Environment' and Regional Operational Programmes) need to be readjusted in order to provide support for the shift toward the Circular Economy entailing, first of all, waste reduction at the source, reuse of products, and separate collection and recycling of raw materials.
  • Although waste prevention has been given the highest priority, it still is the least developed in terms of management, evaluation, and integration with other waste management steps in the hierarchy.
  • It is necessary to introduce changes to the national and EU laws that would facilitate easier and cheaper repairs, while significantly increasing longevity of products. Better repairability means more jobs, also in the social business sector offering employment to people affected by social exclusion.
  • Likewise, there is a need for legal changes aimed at improving the rates of separate waste collection at source. Separate collection of especially organic waste holds the key to a better quality of raw materials, higher recycling rates, and reduced amounts of residual waste. Furthermore, it translates into a substantial rise in the number of new jobs and helps maintain a less energy-intensive economy.
  • We are against spending public money on the construction of waste incinerators. As demonstrated by the examples of communities carrying out the Zero Waste projects, it is possible to reduce the amount of waste, boost employment and lower the operating cost of the system, all without having to build any incineration plants.
  • All stakeholders must take part in the creation of the complementary system. The residents ought to be included in the decision-making and system design processes, since the attainment of waste reduction and recycling goals is dependent on them. Local administration should remain open to consultations, take care of streamlining the system in a continuous manner and report on its effects.
  • Local governments should act as the catalysts for positive change: Encourage, enable, exemplify, engage. Sometimes it is better to make the first move instead of waiting for the national or EU institutions to take action. Bottom-up initiatives are the key to success and are much more effective because of e.g. higher citizen participation or the ability to shorten both the product and waste loops.